Tegenwoordig wordt alles online aangeschaft. Boodschappen, verzekeringen en natuurlijk kleding. Voor kledingwinkels is het lastig om de connectie te maken met klanten, omdat nog maar weinig mensen merkgebonden zijn. Van Zuilen Mode, een kledingwinkel in Gorinchem, heeft sinds enkele maanden een nieuwe dienst toegepast, waardoor de omzet is gestegen en de connectie tussen merk en klant weer groeit.
Personal shopper inzetten
“Veel webshops voelden afstandelijk aan” was een van de redenen om de gratis dienst ‘Online personal shopper’ toe te voegen aan het takenpakket. Van Zuilen Mode biedt exclusieve damesmode en herenmode aan, met kleding van luxe merken zoals Marc Cain en Jacob Cohen. Ondanks het hogere prijsklassement blijft de consument online kleding kopen. Door het groeiende aanbod zocht Van Zuilen Mode naar een manier om zowel onderscheidend als functioneel te zijn. De online personal shopper werd gecreĆ«erd en getest.
Persoonlijk contact
De webshop maakte geen gebruik van een chat. De drempel om als consument een vraag te stellen via de mail lag hoog, waardoor het bedrijf merkte dat er veel uitval was. De personal shopper is de juiste combinatie tussen en chat en adviseur. Consumenten kunnen gratis en vrijblijvend contact opnemen om vragen over kleding door te nemen. Door persoonlijk contact te integreren in het huidige beleid, heeft het bedrijf een groei in omzet kunnen waarnemen.
Toepasbaar in andere branches
Het is niet in elke branche gebruikelijk om een personal shopper toe te voegen aan de dienstverlening. Het is echter wel mogelijk bij elke branche een persoonlijke service te verlenen. Zo wordt steeds vaker het personeel in beeld gebracht, zodat consumenten direct zien met wie zij contact hebben. Chatbots worden steeds populairder, maar zijn minder persoonlijk dan de standaard chatfunctie. Per organisatie is het aan te raden te kijken naar de mogelijkheden om persoonlijk contact terug te laten komen in de verschillende facetten in het bedrijf.